Zelan San Miguel jaietan?
Oso ondo, oso gustura, errege moduan tratatu nindutelako. Paseo bat eman genuen herritik, azaldu zidaten dena eta ni poz-pozik egon nintzen. Auzoak urte bi eman ditu jai barik eta gogotsu zebiltzan; beraz, ni pregoia botatzeko aukeratzea oso berezia eta pozgarria izan zen. Jaiaren beste partaide bat izango banintz moduan sentitu nintzen.
Pregoia bota ostean, gelditu zinen parrandan?
Kar-kar. Ez, tentazioatik ihes egin behar izan nuen. Ezin nintzen gelditu, hurrengo egunean ikuskizuna dela-eta biran atera behar nuelako, eta, hortaz, zaindu behar nuelako.
Pregoia bota duzun lehenengo aldia izan da. Zelan egin zenion aurre?
Ez, irailean Eltziegon (Araba) ere ibili nintzen pregoilari. Lelokeria bada ere, pregoiak ikuskizunak baino ardura handiagoa ekartzen dit. Eta batzuetan denbora gehiago ematen dut pregioa lantzen, ikuskizuna lantzen baino. Niri ziria sartzea gustatzen zait, baina pregoietan kontu handiz ibili behar da, zerbait polita eta barregarria esateko, baina, aldi berean, inor ez mintzeko. Pregoia garrantzitsua da herrientzat eta marra ez da gainditu behar, baina marra ertzean eroso nago.
Zergatik aukeratu zintuzten?
Duela 20 urte, Vaya semanita saioko aktoreoi deitu ziguten Deriotik, eta guztiak etorri ziren ni izan ezik. Beraz, biribila itxi dut, zorra ordaindu dut.
Pandemiak dena jarri zuen hankaz gora. Nolako eragina izan zuen zuregan?
Badakit jende gehienari kalte egin diola, baina niri, lanari dagokionez, onura ekarri zidan: garai hartan ez nuen lanik eta etxean itxita genbiltzala bakarrizketa egitea eskatu zidaten. Emaitza polita izan zen, arrakastatsua, eta erabaki nuen ikuskizun bihurtzea. Horrela sortu zen Por comentarlo. Eta pandemia urtean, 100 emanaldi egin nituen. Gainera, beste ikuskizun bat sortu nuen eta hain zuzen ere hori nabil antzezten gaur egun. Pandemia lagungarria izan da niretzat, benetan egin nahi nuenaz jabetzeko aukera eman zidalako.
Aipatu duzun bigarren ikuskizun hori “Mundos para lelos” da...
Bai. Gaur egungo munduari buruzko hausnarketa egiten dut, umorea eta musika uztartzen. Lehendabiziko aldiz jendaurrean gitarra jotzen dut eta nik egindako kanta batzuk abesten ditut. Bakarrizketa oso formatu erakargarria da, batez ere pandemia garaian, zailtasun eta eskakizun handirik ez duelako eta, ondorioz, erraz kontratatzen zaituztelako.
Bakarrizketak ez du zerikusirik telebistan egindako lanarekin, noski...
Ez, inola ere ez. Telebistan jende asko dago, lantalde handiak dira, eta guztiekin ezin duzu harreman onik izan. Gainera, ugazabaren bat ere baduzu, baita ikusleak, ekoizleak, kateak... Baldintza eta kontrol gehiegi. Antzerkian, aldiz, aske sentitzen naiz, ez diot inori azalpenik eman behar eta jasaten dudan zentzura bakarra ikusleena da. Baliabide handirik ere ez dut behar.
"Telebistan baldintza eta kontrol gehiegi; antzerkian, aldiz, aske sentitzen naiz"
Aktorea, gidoilaria, umoregilea... Zer etiketa gustuko duzun gehien?
Pertsona ontzat hartzea gustatuko litzaidake eta horretan gabiltza (kar-kar). Edozein izen balio zait: istorien berriemailea; apaltasunez, artista ere gustuko dut; umoregilea ere ondo dago...
Vaya semanita saioa oso arrakastatsua izan zen. Denboraren poderioz, onura ala zama da zuretzat?
Zama da horren menpe bazaude. Esate baterako, Allí abajo saioa ere arrakastatsua izan zen, eta zoragarria da, baina artistok aurrera jarraitu behar dugu. Nik hau esaten diot nire buruari: “Arrakasta behin lortu badut; zergatik ez dut berriro lortuko?”. Bizitzak oparitzen dizkizu arrakastak, horiek disfrutatu behar dira, baina ez dugu horiei betiko lotu behar.
Zure ibilbidean euskaldunoi buruz egin duzu umorea. Topikoak, aldiz, dio serioak garela. Zergatik euskaldunak?
Umorea atsegin dut, eta horretarako gertu dudana erabili dut. Eta euskalduna naizenez, euskaldunok erabili ditut; bestela, ez nintzateke zintzoa izango. Aukera naturala izan da. Dena dela, gaur egun ez dut horrelakorik egiten, hau da, nire ikuskizun berrietan, ikuspuntu orokorragoak erabiltzen ditut, mundu globalizatu batean bizi garelako eta guztion kezkak antzekoak direlako. Mundua ero dago eta horren lepotik egiten dut barre. Izan ere, umorea behar-beharrezkoa da bizitzen jarraitzeko.
Gizarte sareetan oso kritiko agertu zara Gobernuarekin eta komunikabideokin. Zerbait esan nahi duzu?
Bai, kritikoa naiz. Azken urte biotan pandemian bizi izan gara eta komunikabideetan, oro har, pentsaera ofizialarekin bat ez zetozen ahotsik ez da entzun. Ez da eztabaidarik egon. Aukera guztiak aurkeztu behar dira eta horren arabera herritarrak erabakiko du zer egin. Komunikabideek ez dute jarrera kritikorik azaldu, doktrinatu nahi izan gaituzte eta horrek fanatismora bideratzen du. Ez nago ados horrekin.
Umorea beti jorratu duzu. Ez duzu inoiz zerbait dramatikoagoa egin nahi izan?
Ez, mundua bada dramatikoa, drama gehiegi dago. Barrea nahiago dut, eta taulen gainean zaudela jendeari barrea eragitea sentsazio ederra da. Guztiok bizitzan behin hori sentitu beharko genuke. Zoragarria da.
“Munduan drama gehiegi dago. Barrea nahiago dut, jendeari barrea eragitea sentsazio ederra da”
Ume zoriontsua
Oscar Terol Goicoechea (Donostia, 1959) Lourviers taldean hasi zen Javier Merino y Lourdes Bediarekin batera, eta geroago arrakasta batzuk lortu ditu telebistan, batez ere Vaya semanita eta Alli abajo. Donostiarrak autodidaktatzat jotzen du bere burua. "Gaztetan lagunekin saioak egiten genituen antzerkietan eta tabernetan. Jolasa baino ez zen, baina bat-batean, egun batetik bestera, jolasa ogibide bihurtu zen. Ez dut inoiz erabaki kontziente bat hartu, baina oraindik gustatzen zait jendeari barrea eragitea. Jolasten den umea bezala sentitzen naiz, baina nire kasuan, jolasak bizimodua ateratzea ekartzen dit eta zoriontsu egiten nau".