Nola etorri zitzaizun musikal horretan parte hartzeko aukera?
Lan-eskaintza baten bidez: entzunaldi batzuk egin nituen eta aukeratu ninduten. Esperientzia itzela izan da, bizitza osoan gogoratuko dudana. Goi mailako produkzioa izan da, eta maila profesionalean zein pertsonalean oso lankide onak eduki ditut. Baina alde negatiboak ere egon dira, batez ere musika-industriaren funtzionamenduaren ingurukoak: tamalez, horrelako enpresa eta proiektu handiak barrutik ezagututa, eta are gehiago diru-kantitate handiak mugitzen direnean, ohartzen zara benetako helburua eta lan egiteko era zeintzuk diren. Hala ere, gauza positiboekin gelditzea gustatzen zait eta esperientziaren gehiena ahaztezina izan da.
Zer da musika zuretzat?
Ez da batere erraza galdera horri erantzutea… Momentu honetan lanbidea izateaz gain, musika bizitzeko era da niretzat, eta uste dut nire bizitzan musika dagoelako naizela zorionekoa. Musikagatik eta musikarekin izan ditut milaka bizipen. Musika-munduan bizi daitekeena ezin da beste egoera batzuekin alderatu; entseguetan, kontzertuetan, bidaietan… Musika egiten dudan bakoitzean bizipen berri batean murgiltzen naiz, eta hori aberasgarria da oso.
“Musika egiten dudan bakoitzean bizipen berri batean murgiltzen naiz, eta hori aberasgarria da oso”
Musika gizarte osoaren eskura egon behar den ondasuna dela pentsatzen duzu.
Musika gizartetik sortzen da pertsonen adierazpen moduan; hortaz, logikotzat jotzen dut musika jendearentzat egitea. Askotan, gehienbat musika klasikoaren munduan, pertzepzio hori galtzen dugula uste dut. Izan ere, gure munduan sartuta eta mundu elitista batean galduta, musikaren helburu garrantzitsuena ahazten dugu: gure musikaren bidez besteak emozionatzea, gozaraztea eta gizartea hobetzea. Musika klasikoa gizartetik aldendu dela ez da sekretua, eta, besteak beste, musikarion jarreragatik da. Batzuei galdetuko nieke musika norentzat egiten duten, haien buruarentzat ala publikoarentzat.
Ganbera-musika eta formatu txikikoa bereziki duzu gustuko.
Nire ustez, ganbera-musika da maila goreneko musika egiteko bidea. Talde txikietan aukera duzu kide guztiekin komunikatzeko eta libre izateko. Gainera, normalean areto txikiagoetan jotzen da eta horrek areagotzen du musikarion eta publikoaren arteko elkarreragina. Orkestra batean, aldiz, jende asko dago, zuzendaria, jerarkia, antzoki handiak… Ez dut esan nahi orkestran jotzea ez zaidanik gustatzen; guztiz kontrakoa. Baina bi, hiru, lau, bost lagunen artean musika egitea askoz bereziagoa da: aukera gehiago dituzu zure musika jendaurrean aurkezteko eta emaitza beti da esanguratsuagoa.
Nola hasi zinen musika-munduan?
Kasualitatez. Musika betidanik gustatzen zaidan arren, gaztetxoa nintzela ez nuen musikaria izateko asmorik. Larrabetzuko Musika Eskolan ibilia nintzen, baina ez nuen orkestrako edo ganbarako musikan eskarmenturik, eta herriko banda batzuk kenduta, ez nuen musika-munduan inor ezagutzen, ezta ezer ere. Egia esan, Musikenen jo nuen lehen aldiz orkestra batean edo ganbarako talde batean, eta hori ez da batere ohikoa. Bada, unibertsitatean irakasle-ikasketak egiten nenbilela, klarinete-irakaslea aldatu zuten eta berriak asko irakatsi zidan, eta klarinetea goiko mailan jotzeko tresnak eman. Jo eta ke ekin nion instrumentuari eta denbora laburrean asko hobetu nintzen. Behin irakasleak galdetu zidan ea benetan irakaslea izan nahi nuen, eta klarinetista eta musikari aparta izan ahal nintzela esan. Zerbait aldatu zen nire barrualdean, eta egun batzuk hausnartzen eman ostean erabaki nuen saiatzea. Unibertsitateko ikasketak amaitzen nenbilen bitartean goi mailako kontserbatorioan sartzeko prestatu nuen nire burua, eta Lehen Hezkuntzako Gradua amaituta probak egin nituen Musikenen sartzeko, eta gainditu.
Zergatik klarinetea?
Kasualitatez ere bai. Gitarra ikasi nahi nuen musika-eskolan, baina lekurik ez zegoenez, saxofoia jotzen hasi nintzen anaiarekin. Saxofoi-irakasleak klarinetea ere jotzen zuen, eta berak erakutsi zidan soinu-tresna lehen aldiz. Saiatzen utzi zidan, eta gaur egun arte.
“Askotan ahazten dugu gure musikaren helburua dela besteak emozionatzea, gozaraztea eta gizartea hobetzea”
Banda- eta orkestra-zuzendaria ere bazara; jauzi naturala izan da?
Goi mailako kontserbatorioan orkestra-zuzendaritza genuen hautazko, eta interesgarria iruditu zitzaidan, batez ere instrumentista gisa nire formakuntza sendotzeko. Gaitasunak nituela ikusi, eta bide hori ere garatzea erabaki nuen. Ahalik eta erreminta gehien izatea gustatzen zait, izan ere, nire ustez, arrakastarik handiena da hainbat aukera izatea eta egin nahi duzuna aukeratzeko gaitasuna izatea.
Oso alderdi ezberdinak dira.
Ni klarinetea jotzen sentitzen naiz erosoago, eta gehiago disfrutatzen dut. Zuzendari-lanetan ibiltzea ezberdina da, zeren eta erantzukizuna une oro zurea baita eta taldearen lidergoa hartu behar baituzu; horrek ahalegin eta lan handia dakar. Nire iritziz, hezkuntzan eta mundu amateurrean dago nire lekua zuzendari moduan: eroso sentitzen naiz eta asko daukat eskaintzeko. Gazteak inspiratzea eta musikari ez profesionalei goi-mailako musika-esperientziak eskaintzea dut helburu, pentsatzen dudalako testuinguru horietan benetako gizarte-funtzioa duen musika egiteko aukera dagoela. Musikari moduan, talde amateurrekin talde profesionalekin baino gehiago disfrutatu dut askotan, gizarte-funtzio hori modu zintzoan eta naturalean sortzen delako; musika ez da bakarrik profesionalek arlo profesionalean egiten dutena.
Musika-banden kontzeptua ere aldatzen ari da.
Gero eta ezagutza gehiago dago, baita proiektu berritzaileak eta deigarriak egiteko interesa ere. Kaleak girotzeaz gainera, kalitateko musika eskaintzea da herriko musika banda gehienen nahia gaur egun. Zuzendariak ere gazteak dira, eta heziketa handikoak. Esan liteke, guztion onurako, banda herrikoiak profesionalizatzen ari direla.
Irakaskuntzan ere ibilia zara; nolakoa da Lehen Hezkuntzako umeei musika irakastea?
Guztiz ezberdina, helburuak ere ezberdinak direlako; musikak pisu txikia du hezkuntzan eta, beraz, ez dago lan handia egiteko aukerarik. Umeei musika-mundua hurbiltzen ahalegindu naiz irakasle moduan, musikarako interesa izan eta iritzi kritikoa garatu dezatela, oinarrizko ezagutzak barneratu, musikak euren garapenerako dituen onurak jakinarazi… Hau da, musikari diodan maitasuna haiei helaraztea eta bizitzan erabili dezaketen tresna zoragarri hau erakustea. Nire aburuz, teoriak ez du Lehen Hezkuntzan garrantzi handirik izan behar; eskola-saioak bizipenez bete behar dira musika-hezkuntza esanguratsua izateko.
Etengabeko ikaste-prozesuan ibili behar duzue musikariek?
Bai, goi-mailako kirola izatea bezalakoa da musikaria izatea: sasoian izan behar duzu. Kirolari batek egunero entrenatu behar du emaitza onak lortzeko, eta guk ere bai, baina arlo gehiagotan: instrumentua bera, teoria, proiektu berriak diseinatzea, teknologia berriak ikastea… Era berean, musika-errepertorioak etengabe aldatzen dira eta proiektu berriak etengabe etortzen dira, eta, ondorioz, ezinbestekoa da prestakuntza. Kontzertu bakoitzak erronka berria dakar, eta horrek eskatzen ditu sormen-, lan- eta ikasketa-prozesu berri bat.
Pentsatu liteke zuena “publiko aditua-edo” dela.
Orkestrek badute publiko adituagoa; ganbarako musikak, aldiz, ez. Ganbarako musikako kontzertuak areto txikietan egiten dira, herriko gunetan eta herriak antolatutako zikloetan; ondorioz, hurbiltasuna transmititzen da, edo transmititu beharko litzateke, behintzat. Publikoa guztiz “amateurra” dela esango nuke, eta hori hain zuzen da gehien gustatzen zaidana. Kontzertu klasikorik inoiz ikusi ez duena da nire entzule gogokoena: nire lana da pertsona horri musika-bizipen bat eskaintzea, harritzea eta emozionatzea. Gure erronka da aditua ez denarengan kontzertuetara joateko gogoa piztea; aditua, ordez, beti joango da. Nire ustez, ganbarako musika da horretarako tresnarik onena.
Kulturaz gozatzeko gogorik dugu?
Bai, hori nabaritzen da herriko ziklo eta kontzertuetan. Musika klasikoa ez da zertan bakarrik areto edo antzokietan egin; askotan, musika aretotik atera eta herriari hurbiltzea nahikoa da jendearen erantzuna lortzeko. Jendeak beldur dio aretora joateari, eta ulertzekoa da: ikusleen eta musikarien arteko distantzia, protokolo zaharrak, seriotasuna, elitismo-kutsua… Musikari klasikook argi izan behar dugu erakarri ezean publikoa ez dela guregana etorriko. Askotan hau entzuten dut: “Ez naiz kontzertu klasikoetara joaten, ez dudalako ezer ulertzen”; eta nire erantzuna da: “Ez da ezer ulertu behar; disfrutatzea nahikoa da”. Publikoari hori helarazten ez badiogu, gutxi dugu egiteko.
Zer dago ikuskizun bakoitzaren atzean?
Lan itzela. Normalean, jendeak ez daki zein lanbide gogorra den: bizitza osoko lana eta sakrifizioa da. Orduak eta orduak ematen ditugu soinu-tresnan trebatzen, baita maila psikologikoan ere, eta lan izugarria egin behar da aukera txikiak izateko. Publikoak ez du hori baloratzen, eta ez du zertan baloratu: kontzertua disfrutatzera etortzen da, eta nik ez diot nire lanari buruzko baloraziorik eskatuko, bere esperientziarena baizik. Izan ere, nire lana ez da ikasitakoa erakustea edo ikasi ditudan orduez harro egotea; nire lana da jendeari musika-bizipen bat eskaintzea. Ahaleginak merezi du? Bada, musikaria naiz eta musikaz bizitzeko aukera dut; hori baino hoberik ez dago.
Zein egoeratan zabiltzate orokorrean?
Esan berri dut publikoak ez duela gure lana zertan baloratu; hala ere, administrazioek, gobernuek eta politikariek, bai: ezin zaio kultura sortzen, garatzen eta zabaltzen duenari bizkar eman. Gaur egun, ez da batere erraza Estatuan musikaz bizitzea: orkestren egoera nahiko tristea da eta musika klasikoa hiltzen uzten ari dira. Adibidea da hezkuntza: gizartea sendotzeko eta garatzeko tresna garrantzitsua da, baina zein da musikak eta arteak hezkuntzan duten papera? Dena dela, ez da sekretua; ingurura begiratu, eta zenbat kultura-emanaldi ikusten duzue? Zenbat kalitateko ikuskizun daude? –Kalitate gutxikoak ere ez dira asko–. Zenbat musika klasikoko kontzertu programatu dira azken urteotan Txorierrin? Bestalde, freelance izatea oso zaila da, kontzertuak emateko aukera gutxi izateaz gainera lan-baldintzak oso txarrak direlako. Gure lanbidea ez da gainerakoenaren modukoa eta, beraz, gure egoera ezin da gainerako langileen egoerarekin alderatu, guztiz ezberdina delako eta lan-baldintza bereziak behar ditugulako. Administraziotik ez dugu ez laguntzarik, ez erraztasunik jasotzen; ez dago ez interesik, ez ezagutzarik. Ondorioa da musikari gehienak atzerrira joaten direla euren ibilbidea egitera edo musika uzten dutela.
“Administraziotik ez dugu ez laguntzarik, ez erraztasunik jasotzen; ez dago ez interesik, ez ezagutzarik”
Gaur egungoez gainera, musika-proiektu berririk duzu?
Bai, eta ideia gehiegi. Etengabeko sorkuntzan aritzea gustatzen zait. Udan, esaterako, zuzendari-laguntzaile ibiliko naiz Euskal Herriko Gazte Orkestran (EGO). Erronka interesgarria da niretzat, orkestra horretan musikari aritu naizelako, eta orain beste aldean egotea arraroa izango da. Polita izango delakoan nago eta gogotsu hartu dut EGOren proposamena.
Eta helbururik?
Musikaz bizitzea. Lan handia dakar horrek, musika klasikoaren mundua ez delako batere erraza. Hala ere, pausoz pauso joatea gustatzen zait. Esperientziagatik badakit mundu honetan epe luzerako planak egitea utopia dela. Momentu oro azaltzen dira bide berriak, eta helburu bakarra izan behar da musikari zein profesional moduan garatzea eta aktibo egotea. Ezin dut esan hemendik urtebetera zertan ibiliko naizen, ez dakidalako eta ez dudalako jakin nahi.
Curriculum zabala
BEDMAR Bilboko Kontserbatorioan ikasi zuen, eta 2017an sartu zen Musikenen, Euskal Herriko Goi Mailako Ikastegian, interprete moduan hezteko. Gaur egun, zenbait kamarako taldetako partaidea da, hala nola Dúo Aburto/Alciturri, Oreka Reed Quintet eta Trío Sostenuto, eta haiekin hainbat festibaletan hartu du parte, esaterako, Gaubeako Schubertíadan, Donostiako Musika Hamabostaldian, Kutxa Fundazioko Kamarako Musikan eta MusikEanen. Sariak ere jaso ditu: Bordeleko Concours International de Musique “Challenge Aliénor” eta Reuseko Concurs de Música de Cambra “Higini Anglés”.
Bestalde, Bilbao Orkestra Sinfonikoaren eta Bilboko Udal Bandaren kolaboratzailea izan da, eta Espainiako Gazte Orkestraren eta Euskal Herriko Gazte Orkestraren partaidea. Orkestra Zuzendaritza Masterra egin zuen Katarina Gurska Goi Mailako Musika Ikastegian, eta 2019tik hona Leioako Musika Bandaren zuzendari titularra da. Era berean, zuzendari gonbidatua izan da Galdakaoko Da Capo Musika Bandan, eta CSKG Orkestra Sinfonikoa zuzendu du. Aipatutako curriculum zabalaz gainera, Lehen Hezkuntzako musika-irakaslea da.