Larrabeiti Administrazio eta Zerbitzuetako Pertsonalaren (AZP) langilea eta Eraldaketa Digitaleko eta Komunikazioko Errektoreordetzaren idazkaria da; eta Vicario, Eskultura eta Arte eta Teknologia Saileko irakaslea, Arte Ederren Fakultatean. Omenaldiak ezustean harrapatu zituen emakume biak. “Ez nuen espero, izan ere, arlo horietako lanak irakasleek egin ohi dituzte gehiago”, aipatu du Larrabeitik. “Pozik nago. Azken finean, urte asko egin ditut unibertsitatean eta sindikalgintzan, eta lan handia egin da horren inguruan. Errektoretzako Berdintasun Zuzendaritzarekin ere lan handia egin dut”. “Neuk ere apur bat harrituta jaso nuen omenaldia, zeren eta artegintzaren barruan oso eremu txikian aritzen bainaiz: animaziogintzan”, gehitu du Vicariok. “Beste arlo ezagunago batzuetan ere irakasleak eta emakumezkoak daude, baina, ez dakit, beharbada, beste urte batean haiei tokatuko zaie… Dena dela, nire ustez, sari hauek beti beste guztien izenean hartu behar dira: halako momentuetan norbera ikur txiki bat da, beste guztien lana ordezkatzen duena”. “Erabat ados”, esan du Larrabeitik. “Ekitaldian bertan eskaini nien omenaldia AZPko emakume guztiei; gainera, uste dut orokorrean guri oso errekonozimendu gutxi egiten zaigula”.
Bien iritziz, unibertsitateak oso eginkizun inportantea du gizonen eta emakumeen arteko parekotasunaren bidean. “Ikerketa bertan egiten da eta belaunaldi berriak hona etortzen dira ikastera. Orduan, euren egunerokotasunean berdintasuna txertatzen bada, unibertsitateko politiketan berdintasuna txertatuz gero, horrek nahitaez izango du gizarte osoan eragina”, aipatu du zamudioztarrak. “Azken urteotan ikastaro pilo bat egin dira indarkeriaren, abusuen… kontrakoak, eta irakasleei zein ikasleei eta AZPko langileoi ematen zaizkigu. Bestalde, unibertsitatearen eskutik, ikastaro asko egiten dira Ertzaintzako, Hezkuntzako, Osasungintzako, Justiziako… langileak trebatzeko, eta oso inportantea da, gizarte osoari eragingo dietelako”.
L: “Unibertsitateko politiketan berdintasuna txertatuz gero, horrek nahitaez izango du gizarte osoan eragina”
Erronkak ere baditu unibertsitateak. Vicarioren aburuz, “karrera teknikoetan edo gizonei lotuta egon direnetan emakume gehiago egotea lortu behar da, eta, gero, emakume horiek lanpostu horietara ailegatu daitezela. Hori gertatu ezean, ez da aldaketarik gertatuko. Zinemagintzan aspalditik egiten dugu galdera hau: Azken bi hamarkadetan zinemagintza ikasten hainbeste emakume ibiltzen badira, zergatik dago hain emakumezko zuzendari eta ekoizle gutxi? Arrazoi asko daude, eta haietako bat da zuzendu behar diren talde teknikoetan gehienak gizonezkoak direla. Ziur asko, oraintxe esandakoak azalpen luzeagoa behar du, baina, laburbilduz, esan dezakegu lan-harremanetan horretan ere ohiko rolak agertzen direla, eta emakumezko zuzendari guztiek esaten dute esfortzu estra egin behar dutela. Hortaz, beharrezkoa da ertaineko karrera horietan ere emakumezkoak egotea. Bestalde, amatasunak, zaintzak… ere pisu handia dute. Unibertsitateak ez ezik gizarte osoak ere apustu sendoa egin behar du gauzak aldatzeko. Guztiok dakigu erronkak zeintzuk diren eta horiei nola aurre egin, baina baliabideak ipini behar dira”.
V: “Karrera teknikoetan emakume gehiago egotea lortu behar da, eta lanpostu horietara ailegatu daitezela”
Autozentsura
Larrabetzuarra da MIA txostenaren egileetako bat eta bertan urtero aztertzen dute hainbat alderdi, hala nola animazio-ekoizpenetan emakumezko sortzaileen papera zein den eta pertsonaien estereotipoak. “Emakume asko daude laburmetraien atzetik, baina gutxi dira luzemetraietan eta lidergo-paperetan; animazio-sailetan ere oso emakume gutxi daude. Urterik urte oso aldaketa txikia ikusten dugun arren, oro har, lana zenbat eta garrantzitsuagoa izan, gero eta emakumezko zuzendari, ekoizle, gidoigile… gutxiago daude. Beste aldetik, emakumezkoen proiektuen aurrekontuak gizonezkoen proiektuenak baino txikiagoak izaten dira eta, gure ustetan, autozentsura apur bat dago horretan: diru honekin moldatuko naiz. Era berean, emakumeek zuzendutako edo ekoiztutako lanek dirulaguntza txikiagoak jasotzen dituzte, eta, baliteke arestian aipatutako autozentsurak zerikusia izatea; ekoizlea gizonezkoa eta zuzendaria emakumezkoa direnean ere antzeko joera antzeman dugu”.
Pertsonaien estereotipoei dagokienez, “azken urteotan saiatu da film luzeetan ohiko estereotipoak ez errepikatzen, baina oraindik ere ikusten dira: emakumezkoak bigarren mailako pertsonaiak izaten dira, emakumeen artean apenas dago hartu-emana, elkarrizketa… Elkarrekin gaudenean emakumeek bakarrik gizonez hitz egiten dugun ideia dago zinemagintzan. Horri lotuta, Brechdel testak aztertzen du ea pelikuletan, errealitatean gertatzen den moduan, emakumeek denetariko gaiez hitz egiten duten, baina elkarrizketa horietan ezin da gizonik aipatu, ez aitarik, ez senarrik, ezta semerik ere. Bada, ia ez daude gizonik aipatzen ez den elkarrizketak”.
Umeentzako ekoizpenak ere aztertzen dituzte. “Neskentzako produktua bada, neskak dira protagonistak eta mutilak lagun moduan azaltzen dira; harreman normalizatuak islatzen dira. Hala ere, publiko mistorako produktuak badira, betiko joerak antzematen dira: oso neska gutxi dira protagonistak, nesken arteko harremanik ez, edertasunari lotutako estereotipoak… Nahiz eta neskentzako produktuen atzetik emakumezkoak egon, oso sektore maskulinizatua da. Orain dela 15 urteko egoerarekin alderatuta, egia da gauzak aldatu direla eta orain neskak protagonistak diren adibide politak ditugula, baina oraindik badugu erronka handia”. Erakundeen laguntza inportantea da erronkari heldu ahal izateko. “Guk ez dugu ghettorik nahi; halere, ikusten dugu emakumezkoen lana eta presentzia bultzatzeko laguntza estrak beharrezkoak direla eta orain arte egon diren apurrak lagungarriak izan direla egoerak hobera egiteko; horiek bertan behera utziko balira, atzera egingo genuke. Gainera, kontuan hartu behar da askotan neska protagonistak dituzten egitasmoak aurrera atera direla, emakumezko egileek proiektu horietan sutsuki sinetsi dutelako; bestela, industriak ez luke berez utziko eta betiko eskemetan jarraituko genuke”.
Larrabeiti duela 28 urte hasi zen EHUn. Bere esanetan, egoera asko aldatu da AZPn. “Hasi nintzenean, bedel gehienak gizonezkoak ziren, eta administrari laguntzaile gehienak, emakumezkoak. Zerbitzuetako buru gehienak ere gizonezkoak ziren, eta garai hartan goi-mailako titulazioa behar zuten lanpostu gutxi zeuden. Nolanahi ere, lan handia zegoen eta hura administrari laguntzaileek ateratzen zuten aurrera, baina ez zitzaien ez ordaintzen, ez onartzen. Denboraren poderioz, lanpostu gehiago atera dira eta emakume asko sartu dira oposizioen bidez. Nik esango nuke Administrazioan, orokorrean, emakumeak sartzen direla A eta B taldeetan, eta leku askotan buruzagitzako lanpostuetan daudela. Administrazioan lan egitea, beharbada, errazagoa da emakumeontzat, esaterako, kontziliazioa bertan enpresa pribatuan baino errazagoa delako. Nolanahi ere, jakina, oraindik gauza asko aldatu behar dira, zeren eta, administrazioan emakume asko egonda ere, beste toki batzuetan bezala hemen ere lehengo rolek segitzen dute: gizonek gehiago hitz egiten dute, euren esanek pisu handiagoa dute…”. Irakasleen eta AZPko langileen ezberdintasuna ere nabaria da oraindik, “nahiz eta AZPko langileak buruzagitzako lanpostua izan”.
Inklusiboa
Hizkuntza modu inklusiboan erabiltzea beste urrats bat da gizonen eta emakumeen arteko parekidetasunerantz. “Bilboko Ingeniaritza eskola, adibidez, duela gutxi arte izan da «Escuela de Ingenieros de Bilbao»”, kontatu digu zamudioztarrak. Hizkuntzaren erabilera egokia jasotzen duten liburuak argitaratu ditu unibertsitateak, eta ikastaroak ere eman dira. “Bertsio luzeak egin dira, laburrak… Orokorrean, ahalegina egiten da unibertsitatearen idazki guztietan hizkuntza inklusiboa erabiltzeko, baina zerbitzu batean edo bestean dagoen langilearen borondatearen arabera ere izaten da. Beraz, egunerokotasunean konturatzen zara idazki batzuek ez dutela hizkuntza inklusiboa kontuan hartzen, baina gero eta gutxiago dira. Esate baterako, «los profesores» idatzi beharrean, «el profesorado» idatzi daiteke”. “Gure kasuan, ikasgelako gehienok emakumezkoak bagara, genero femeninoa erabiltzen dugu hitz egiteko orduan, eta ez da arazorik izaten”, gaineratu du Vicariok. “Are gehiago, Arte Ederretan gero eta gehiago hitz egiten da «e» erabilita, ikasleen artean ez binario asko daudelako. Norbera bultzatuta sentitzeko modua da”.
Larrabeitiren ustez, unibertsitatearen helburuetako bat izan behar da parekidetasuna arlo guztietan ezartzen. “AZPkook albo batera uzten gaituzte honelako gaietan; hala ere, pentsatzen dut lan handia egin ahal dugula administrazio mailan nahiz irakaskuntza bera hobetzen laguntzen eta berdintasunera heltzen. AZPko oso lagun gutxi izaten dira erabakitzeko tokietan edo batzordeetan, eta uste dut erabakiak hartzeko momentuetan gure iritzia ere kontuan hartzekoa dela”. Era berean, azpimarratu du unibertsitateak lan egin behar duela ikasleek txiki-txikitatik jakiteko nahi dutena izan ahal direla. “Adibidez, karrera Informatika deitzen zenean neskak zeuden ikasgeletan; Ingeniaritza Informatikoa denean, gutxiago. Hori guztia apurtu behar da txikitatik, eta umeei adierazi ez daudela gizonen eta emakumeen lanak”.
L: “AZPkook lan handia egin dezakegu irakaskuntza hobetzen laguntzen eta berdintasunera heltzen"
Emakumezko erreferente gehiago ikusgai egitea ezinbestekoa da, eta, Vicarioren iritziz, lan egiteko modu berria sustatu. “Talde-lana eta sareak gero eta ohikoagoak dira artisten artean, eta gure fakultateak horretan lagundu duela egia bada ere, gehiago egin behar dugu. Ulertu behar da zinemagintzan eta artegintzan orain arte egon diren formatu indibidualistek eta estratifikatuek ez dutela funtzionatzen, eta sistema horietan ezin dugula gure bizitza sozialarekin eta familiarrarekin bat egin, estrukturara moldatu behar delako eta makina bihurtu. Emakumezko zinemagileok oso argi dugu ez dugula beste gizonezko zinemagile bat izan nahi. Horri lotuta, urte batzuk dira artegintzan beste eredu bat sortzen dabilela, non talde-lana hobesten den, erantzukizunak eta beharrak banatzen diren eta bizi izatea eta sortzea posible diren”.
V: “Urte batzuk dira artegintzan besteeredu bat sortzen dabilela, non talde-lana hobesten den”