Prostituzioak 5 milioi euro sortzen ditu egunean Espainian.
Zifra handiagoa da, datua prostituzioa onlineko plataformetara ailegatu baino lehenagokoa da eta. Arma- eta droga-trafikoarekin batera, sexu-esplotazioaren industria kriminala da zilegi ez den munduko industriarik errentagarrietako bat. Ez da hautu pertsonal bat, edo ekonomia lokala; multinazional kriminala da eta pornografia eta gizarte sareak baliatzen ditu. Hortaz, egungo neska gaztetxoek guk jaso genuen mezu bera jasotzen dute, baina hamaika aldiz errepikatuta: gizonengan sexu-desira eragitea da inportanteena. Diru-kopuru itzel horiek lortzen jarraitzeko, lehengaia behar dute eta horregatik ekoizten dituzte putak industria-eskalan. Baita putazaleak ere, industria kriminal hau finantzatu dezaten. Espainia da putazale gehien dituen Europako herrialdea, eta munduko hirugarrena: hamar gizonetik batek aitortu du ordaintzen duela emakume bati zakila sartzeko. Emakume horrek ez du sexurik nahi; dirua behar du.
“Diru-kopuru itzel horiek lortzen jarraitzeko, putak industria-eskalan ekoizten dituzte”
Zer da prostituzioa abolitzea?
Debekutik bereizi behar da. Debekatze-eredua da kontserbadorea eta hipokrita; prostituzioa ikusgai ez izatea du asmo bakarra, eta aktore guztiak zigortzen dituela esan arren, bakarrik emakumeak zigortzen ditu. Ez du giza eskubideei lotutako ikuspegirik. Abolizionistok, berriz, aldarrikatzen dugu prostituzioan dauden edo egoteko arriskuan dauden emakumeen eskubideak bermatzea eta umeak babestea. Guk ez dugu eskubidetzat jotzen zergak ordaintzea gizonek guri zakila sartzeagatik, orduan Estatua proxeneta handia bilakatuko litzatekeelako. Guk aldarrikatzen dugu etxebizitza, laguntza ekonomikoa, heziketa, terapia, aholkularitza juridikoa, lana… eta prostitutak despenalizatzea. Era berean, proxenetismo-mota guztiak jazarri eta zigortu ditzaten nahi dugu, eta biktimak babestu. Gure ustez, putazaleek ere erantzukizuna dute: sexu-erasotzaileak dira eta bortxatzaileengandik bereizten dituen bakarra billete bat da. Politika publiko horiek ezartzeak eta gazteak hezteak onura ekarriko diote gizarte osoari. Suedia dugu adibide: prostituzioak jarraitzen du, baina oso txikia da, eta gazteentzat pentsaezina da sexuaren truke ordaintzea.
“Prostituzioan dauden edo egoteko arriskuan dauden emakumeen eskubideak bermatzea aldarrikatzen dugu”
Lan egiteko eskubidearen aldekoa da Prostituzioaren abolizioak kaltetutakoen plataforma.
Plataforma hori osatzen dute prostituzio-etxeetako jabeek edo proxenetek, putazaleek eta libre lan egiten dutela dioten emakume batzuek, eta hilabeteak daramatzate nire kontra egiten. Bere interesak “patronalarenak” dira, eta, bai noski!, nahi dugu abolizioak proxenetak eta putazaleak kaltetu ditzan. Beste aldetik, garrantzitsua da esatea prostituzioan lan egin nahi duten emakumeek legeria abolizionistan ere lan egin ahalko dutela, ez garelako euren ohe azpian ibiliko, jakiteko kobratu duten ala ez; prostituzioa lantzat hartuz gero, berriz, euren ohe azpian ibiliko dena Ogasuna izango da. Lobby proxenetak sinestarazi nahi digu hau emakumeen eta emakumeen arteko arazoa dela, baina arazo soziala da eta erantzukizuna dute gobernariek eta, ezetz entzuteko prest ez daudenez, “bai” erosten duten gizonek.
“Lobby proxenetak sinestarazi nahi digu hau emakumeen arteko arazoa dela, baina arazo soziala da”
Nola baloratzen duzu izapideetan dagoen pertsonen salerosketen aurkako legea?
Kezkagarria da arlo batzuetan. Esaterako, ez du putazalea zigortzen, horrek ez badaki emakumea salerosketaren biktima dela; eta, jakina, zaila da pertsona batek dakiena eta ez dakiena frogatzea. Gainera, Europar Batasunaren aholkua da eskaerari pizgarria kentzea, eta ez du betetzen. Bestalde, proxenetismoaren aurkako legea ez da guk nahi duguna, baina uste dugu hasiera ona dela eta espero dugu aurrera ateratzea. Azkenik, nire ustez, eta prostituzioak lege oso bat behar duen arren, galdu dugu “Bakarrik bai da bai” legean prostituzioa sexu-indarkeriatzat jotzeko aukera. Izan ere, onespenaz gabiltzanean, hura diruak edo zaurgarritasunak akasten badu, moral bikoitza sustatzen dugu: emakume batzuek euren sexualitaterako eskubidea dute, baina beste batzuek euren sexualitatea saldu behar dute, biziraun ahal izateko.
Prostituten profila antzekoa da; putazaleena, anitza.
Hegoalde globaleko emakumeak izaten dira prostitutak: Ekialdeko Europakoak, latinoamerikarrak, Saharaz hegoaldekoak… Seme-alabak eta gurasoak dituzte euren ardurapean. Putazaleen profila definitzea askoz zailagoa da, berdin diolako bere ideologia zein den, maila sozioekonomikoa… Nola tratatzen gintuztenaren arabera, hiru mota bereizi ditut liburuan. Alde batetik, putazale zintzoak daudela esaten didatenengan pentsatuta ironikoki “jatorra” deitu diodana dago: diruaren truke gure gorputza ez ezik gure afektua ere erosi nahi dute, eta oso krudela da euren zerbitzura gure gorputza ez ezik gure izate osoa ere ipini behar izatea. Bestetik, matxoa: zakila sartzen dieten emakume-kopuruaren arabera hartzen dute euren burua gizontzat, eta pornografian ikusten dutena praktikan ipintzen dute; are gehiago, foro batzuetan emakumeak adinka, nazionalitateka… sailkatzen dituzte eta erronkak botatzen dizkiote elkarri. Azkenik, sadikoa dago: emakumeak umiliatzea eta erasotzea gustatzen zaie, eta leku gutxi dituzte praktika horiek egin ahal izateko. Nolanahi ere, gaia gehiago hausnartu eta beste mota bat gehitu dut: putatan joan ez, baina putetxean lagunekin kopa hartzen dutenak. Horiek ere erantzukizuna dute, zeren eta beste taberna batean baino bi edo hiru aldiz garestiagoa den kopa hori hartzen duten bitartean, merkantzia ikusi eta ukitu ahal baitute.
Zein da gizartearen erantzukizuna?
Orain arte batez ere proxenetei buruz hitz egin ohi da, baina isiltasuna egon da putazaleen inguruan. Nondik ateratzen da emakumeak fisikoki eta emozionalki suntsitzen dituen dirua? Gure aitak dira, nebak, lagunak, auzokideak… Prostituzioa banalizatzeari utzi behar diogu; emakumeei sor diegu, baina batez ere neskatoei eta mutikoei, euren erreferenteei begira hezten ari dira eta. Mutikoak enpatian hezi behar ditugu, emakumeak kide moduan ikus ditzaten.
Nola heldu zenion aurre biktima izatetik aktibista izaterako prozesuari?
Gizakiok komunitatea behar dugu osorik garatzeko eta babestuta egoteko. Prostituzioan amaitzen garenon kasuan, horrek hasieratik egin du huts: 13 urte nituela zenbait lagunek bortxatu ninduten aldi berean eta, zigor moduan, komunitateak marjinatu ninduen, eta kanporatu. Prostituzioan 18 urtetik 23 urtera bitartean ibili nintzen, eta handik atera nintzenean suerte handia izan nuen, nigan sinetsi zuten pertsonekin topo egin nuelako. Feminismoa ezagutu, eta hitzak ipini ahal izan nizkion gertatu zitzaidanari eta aurrera jarraitu nuen: lana topatu nuen, etxebizitza, bikotekidea… Hala ere, ez nengoen lasai, banekielako nire historia behin eta berriro errepikatzen zelako: neskatoak egunero bortxatzen dituzte, prostituzioan amaitu daitezen, eta bitartean gizarteak beste albo batera begiratzen du. Ni zerbitzaria nintzen taberna batean eta entzun behar nien bezeroei emakumeak prostituzioan daudela nahi dutelako, diru asko irabazten dutelako… Oso krudela iruditzen zitzaidan eta erabaki nuen errealitate horri aurre egin behar niola.
Hurbiletik
Amelia Tiganus (Rumania, 1984) idazlea eta aktibista feminista da eta ikastaroak ematen ditu prostituzioa eta sexu-indarkeria prebenitzeko, eta gizartea gaitz horiekiko sentikor bihurtzeko. Emargi elkartearen sortzaileetako bat da, zeinak sexu-esplotaziorik gabeko gizartea lortu nahi duen, eta Nazioarteko Eskola Abolizionistaren fundatzaileetako bat ere bada. Emakumeen eta neskatoen giza eskubideen alde egindako lanari esker, hainbat sari jaso ditu: 2019an, esate baterako, Espainiako Berdintasun Ministerioak saritu zuen, eta otsailean bertan Concha Tolosa saria jaso du Ciudad Realeko Diputazioaren eskutik.